Pazartesi, Haziran 04, 2012

BAL VE KAN ÜLKESİNDE

Haftasonu bir film gördüm ve film mi seyrettim dayak mı yedim bilemedim.
Angelina Jolie'nin senaryosunu da yazdığı, ilk kez yönetmenlik yaptığı  "In the Land of Blood and Honey" / "Bal ve Kan Ülkesinde" o film.

İkinci Dünya Savaşından sonra, Avrupa'daki en çok can kaybı Bosna savaşında olmuş.
Savaştır, insan ölür diyen olabilir. Demesin, bir kere! Bu savaş, insanlık suçları tarihine geçmiş bir savaş. Toplu kıyımlar, kuşatmalar, kadınlara karşı sistematik cinsel şiddet ve tecavüz...
İnsanın iğrenç yüzünün tüm göstergeleri bu savaşta!

Biz Bosna savaşını, Saray-Bosna  şehrinin kuşatılmasını çok da uzağımızda değilken, kültürümüze yakınken, tarihimize yakınken uzaktan izledik. O sıralarda kendimizle daha çok meşguldük, sanırım.
Film, o korkunç anıları anlatırken üzücüydü,  ister istemez.

Filmin dili İngilizce. Herkes anlasın, Avrupa, Amerika piyasası için kolayluk olsun diye mi yapılmış, bilemedim, ama, yadırgadım. Bir yabancılaştırma etkine neden oluyor. O insanların birbirinin dilini biliyor ve birarada yaşıyorken düşman hale gelmeleri önemli, bence.



Angelina Jolie,  filmine Bosna'da çekim izni alamasa da, Sırplar tarafından protesto edilse de, iyi bir iş yapmış. Her şey bittikten sonra bile olsa, dünyanın yaşananları bilmesi ve hatırlaması gerekiyor.
Bu çabalar, insan olmak uğraşında bir arpa boyu yol bile olsa...

5 yorum:

  1. Bu film Margaret Mazzantini'nin Sen Dünyaya Gelmeden kitabından uyarlanan film değil mi? Saadet Işıl Aksoy da oynuyordu sanırım? Eğer oysa ben de kitabından çok etkilenmiştim...

    YanıtlaSil
  2. Evet, filmin künyesine girince gördüm ki benim bahsettiğim değilmiş. O zaman bunu mutlaka izlemeliyim...

    YanıtlaSil
  3. Leylakcığım,
    Tam, "o değil galiba" diye cevap veriyordum ki, sen keşfini yapmışsın.
    Evet, izlenmeli. İnsanın yüreği parçalanıyor, yine de bilmeli olanları...

    YanıtlaSil
  4. bundan hayli çarpıcı GRBAVICA filmi de var.. ben pek seyredemiyorum.. canlı hatıralr fazla oluyor galiba..

    YanıtlaSil
  5. Ah Liliumcuğum,
    Filmi seyrederken seni andım, kulakların çınladı mı?
    Olanların içindekilerin yaşadıklarını hatırlamasının ne kadar zor olduğunu, sadece tahmin edebilirim.
    Kötüyü unutmak en iyisi, yine de tekrar yaşanmasın diye birileri hatırlatmalı, ne yazık ki...
    :((

    YanıtlaSil

Hoşgeldiniz!