Pazar, Mart 29, 2020

TEREYAĞLI KÜÇÜK EKMEKLER

Bugün  Külkedisi gününü yine mutfakta geçirdi.
Birkaç gün önce pizza yaparken elim hamura girince, eski mutlu ekmek yapma günlerim aklıma gelmişti. Bir yandan da Şekerpembe ile yazışıyoruz, galiba  fitili ilk o ateşledi ve bana buharda pişirilen bir ekmek tarifi gönderdi. 
Buyrun bakalım, avuçlarım kaşınmaya başladı haliyle. 

Derken, o tariften başka birine, oradan öbürüne derken iki tarif aklımızı çeldi. Birincisi Tangzhong süt ekmeği ( gözatmak isterseniz tıklayınız ), diğeri küçük Fransız ekmekcikleri ( bir bakayım, nasıl yapılıyor diyorsanız tıklayınız ) . 
İlk hamle dün süt ekmeği ile Şekerpembe'den geldi, bugün de ben küçük ekmekcikleri yapmaya koyuldum.

Süt ekmeği, tam tarif edildiği gibi yumuşacık olmuş. Hamuruna un ve su ile hazırlanan bir meyane ekleniyor, üç kere kabartılıp, tekrar yoğuruluyor. İlk fırsatta deneyeceğim onu da.
Fransız ekmekciği yoğurulurken  içine süt ve tereyağ ekleniyor, bu da ona  yumuşak ve süngersi bir doku ve  hafif çıtır ama sert olmayan bir kabuk sağlıyor. Bir de tereyağın verdiği lezzet var haliyle...




Yukarıdaki linkteki tarifi aynen uygulamadım aslında, ölçüde biraz değişiklik yaptım. 
Ancak hamur yoğurma tekniğine ve kabarma sürelerine özen gösterdim. 

Şimdi buraya benim ölçülerimi yazayım:

* 1 su bardağı süt  ( 200 ml. )
* 1 su bardağı su  ( oda sıcaklığında )
* 1 tatlı kaşığı toz maya
* 1 tatlı kaşığı tuz
* 1 yemek kaşığı toz şeker
* 3,5 - 4 su bardağı un
* 20 gr kadar tereyağı ( oda sıcaklığında )

Şöyle yaptım:

* Su, ılık süt, kuru maya hafifçe karıştırılır, maya eriyince şeker eklenir biraz daha karıştırılır.
* Un elenir, tuzu eklenir. 
* Unun tümünü ilk başta eklemeyin, hamurun yumuşaklığına göre ayarlayın.
* İki karışım birleştirilir, ele hafifçe yapışan  bir hamur yoğurulur.
* Hamurun ortasına tereyağın yarısı konulur, yağ hamurla iyice birleşene dek on dakika kadar yoğrulur.
* Bu aşamada hamurun elinize yapışmaz hale gelmesi gerekiyor, yapışıyorsa azar azar un ekleyiniz.
* Hamur kabarması için bir kaba alınır, üstü örtülür. 
* Oda sıcaklığına göre yarım saat veya bir saatte hamurun yaklaşık iki katına çıkması beklenir.
* Kabaran hamur hafifçe unlanan tezgaha alınır, elinizle bastırıp patpatlanarak açılır.
* Hamur sekiz eşit parçaya bölünür, her bir parçanın içine bir çay kaşığı kadar tereyağ konulur.
* Tereyağı hamurun içinde kalacak şekilde küçük bezeler yapılır ve bezeler tepsiye aralıklı olarak dizilir.
* Yaklaşık yarım saat daha bezelerin kabarması beklenir.
* Bezelerin üstüne hafifçe un serpiştirilir ve keskin bir bıçakla üzerine çizik atılır.
* Açılan çiziklere yine birer çay kaşığı kadar tereyağı yerleştirilir.
* Fırın 180 derecede ısıtılır, tepsi sıcak fırına verilir.
* Yaklaşık yarım saat sonunda ekmekcikleriniz kabarmış ve kızarmış olarak fırından dışarı alınır.
* Tepsidekileri ılınması için telin üzerine alın, biraz bekleyin ve sonra ekmeğinizin lezzetine bir bakın.



Şöyle bir yakından bakalım derseniz, ikiye bölünmüş ekmeğiniz burada.
Afiyet olsun. 

6 yorum:

  1. HARİKA görünüyorlar... ellerinize sağlık...

    YanıtlaSil
  2. Emine Hanım,
    Bence siz de deneyin, lezzetli oldu. :)

    YanıtlaSil
  3. Harika görünmekte afiyetler dilerim

    YanıtlaSil
  4. Bu aralar herkes ekmek yapıyor ve çok özeniyorum. Geçen bazlama yapayım dedim beceremedim.
    Afiyet bal şeker olsun ♥

    YanıtlaSil
  5. Şebneciğim,
    Ekmek yaparken insan pek çok beceri ediniyor. Sabırlı olmak bunlardan biri.
    Yine dene, yapabilirsin. :)

    YanıtlaSil

Hoşgeldiniz!