Cumartesi, Nisan 30, 2022

Kalburabastı Kalmadı, Kevgirebastı Versek?

 Dün annemin istediği bayram tatlısının siparişini vermek üzere mahallemizin güzide hamurişi dükkanlarından birine gittim. Kapıdan içeri adımımı atamadan, girişin önündeki açık hava masaları arasında uzanan kuyruğu görünce kalakaldım: "Nasıl yani, bu neyin kuyruğu, henüz pide saati gelmedi ki!?"

Kuyruktan yükselen seslerden biri kulağıma çalındı, "herkes ikişer kilo kalburabastı alırsa, kime ne kalacak?" Amanın, kuyruğun ve kavganın sebebi kalburabastı imiş ki, benim de orada bulunma sebebim tam da o. 
Ne yapmalı diye bakınırken büyük harflerle yazılıp vitrine asılmış yazıyı gördüm: 
"CUMA, CUMARTESİ, PAZAR GÜNLERİ İÇİN SİPARİŞ ALINMAMAKTADIR, DONDURULMUŞTIR!"
Bakar mısın olana? Ben de aklımsıra erken davranmış, sipariş vermeye gelmiştim.
"Aman canım, kalburabastısız oluversin, başka tatlı mı yok" deyip yoluma devam ettim, diğer işleri halletmeye koyuldum.

Derken akşam otururken anneme sordum, kalburabastı yapmak zor mu ki? 
Yoo, dedi, şerbetli tatlı işte, tek özelliği üzerinin tırtıklı oluşu, o da kalbura basıp şekil verilerek yapılıyor.
Peki, kalbura değil de kevgire bassak olmaz mı? 
Olur yavrum, zaten kalburu nerede bulacaksın, artık bu devirde.
E, peki o zaman ben yaparım yarın, dedim. 
Tarif aradım, Arda'nın Mutfağı'nda* bulduğum tarifi anneme okudum, onayını aldım, malzeme kontrolü yaptık, eksiğimiz yok. Tamam, sabah ilk iş kalbura değil de kevgirebastı yapacağım.

Standart olarak, mutfakta annemin gözetiminde yaptığım her işte olduğu gibi bu defa da hamur yoğurulurken, şerbet yapılırken, kevgire basılırken, içi konulurken bir ana-kız atışması oldu ve sonu "tamam, karışma sen, ben bildiğim gibi yaparım" restiyle bitti.
Neyse ki, restleşmenin küsme aşaması tatlı pişip, şerbeti dökülüp çektikten sonra anneme tadına bakması için ikram ettiğimde ve beğendiğini söylediğinde bitti. 
Yoksa, bayram sabahına kadar giderdi o konuşmama hali.

Kalburabastı'nın fotosunu şimdilik yayınlayamıyoruz, sevgili arkadaşlar. Tatlımız bayram sabahına dek çocukların erişemeyeceği bir yerde saklanıyor. 

* Tarif ve video burada. Videonun altında malzeme listesi de var.

16 yorum:

  1. Benim için Şeker Bayramı demek ev yapımı cevizli baklava demek :) Çocukluğumda her bayram bir tepsi cevizli baklavamızı Ciciannem (annemin yengesi) elleriyle yapardı ama artık çok uzakta kaldı o günler. Kalburabastı için elinize sağlık ve afiyet olsun. Şimdiden iyi bayramlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi bayramlar diliyorum. :)
      Bayram tatlısını annem yapardı, baklava açılmazdı bizim evlerde. Annem de anneannem de Malatya usulü "tortor tatlısı" yapardı. Tortor tatlısı, baklava yufkasını açıp arasına ceviz serpip, oklavaya sarılıp, büzülerek tepsiye dizilen, piştikten sonra üzerine şerbet dökülen bir tatlı.
      Kalburabastı, annemin nezdinde son iki senedir bayram tatlısı olarak atandı. :))

      Sil
  2. Öbür tarafa da yazdım, şerbetli tatlıyla (baklava da dahil) hiç aram yoktur. Ev baklavası diye ölür millet ben yüzüne bakmam. Kayınvalidem yapardı sağken, bana şerbet dökmeden ayırırdı 2-3 dilim :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Senin şerbetsiz baklava iyiymiş ve belli ki, kayınvaliden nezdinde kredin yüksekmiş, tepsiyi senin için bozduğuna göre. :))

      Sil
  3. Ay ellerine sağlık ve afiyet olsun demeden bitirmişim yorumu, kınadım kendimi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Leylakcığım, kınama kendini akşam akşam. :)))

      Sil
  4. Tatlısız bayramlar geçiriyorum son yıllarda.
    Sütlü tatlılara tatlı denmiyor bizde :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Spama düşmüş bir yorum daha yakaladım, bugün ne çok oldu.
      Teşekkürler Tülinciğim, sütlü tatlılar da güzeldir bence. :)

      Sil
  5. Ellerinize sağlık Sevgili Okul Arkadaşım, sonucu tahmin edebiliyorum lakin çocuklar da genellikle saklanan tatlıyı bulma konusunda mahir olurlar... diye biliyorum ben:)

    İyi bayramlar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocuklar, saklı olanı bulmakta hem de nasıl mahirdirler! :))
      İyi bayramlar size de, ailece, sevdiklerinizle. :)

      Sil
  6. Afiyet olsun sevdiklerinizle, mutlu bayramlar!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu yorum spama düşmüş, oradan çıktı. :)
      Teşekkür ederim, size de. :)

      Sil
  7. Ellerinize sağlık! :) Mutlu bayramlar diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ediyorum Sevgili Sezer, ben de iyi bayramlar dilerim. Sevgiler. :)

      Sil
  8. ay hay allah bak, zamanında okusam bu yazıyı sana "benim mükemmelliyetçi annemin kalbura bastı yapmak için kalburu var, getireyim sana" derdim :) neyse sen yaptıysan kalbur, kevgir fark etmez, güzel olmuştur zaten :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kevgire bastılar iyi oldu olmasına da, şimdi önerini okuyunca aldı beni bir gülme! Bil bakalım neden? :))

      Sil

Hoşgeldiniz!