Pazar, Ağustos 28, 2022

Pazar Sabahının Şarkıları: Paloma Negra ve Piensa En Mi

Sabah erkendi, internette gezinirken okuduğum bir cümle içimdeki küçük araştırmacı gazeteciyi ayağa kaldırdı. 
Okuduğum cümlede aşina olduğum bir isim vardı, Frida Kahlo, bir de onu anlatan film Frida'dan  söz ediliyordu, ilk kez duyduğumu düşündüğüm isim  ise Chavela Vargas'tı.
Bu satırları yazarken arayıp bulamadığım cümle, onun Frida filmdeki "Paloma Negra / Siyah Güvercin" şarkısını yorumlayışının etkileyiciliği hakkındaydı.

O vakit önce, Frida filminden sahneler eşliğinde Chavela Vargas,  Paloma Negra'yı söylesin, biz dinleyelim. Buradan buyrunuz. 
Bir kaç kez üst üste dinlediğim şarkıdaki seste, insanın içine işleyen bir acı duydum; yalvaran ama öfke duyan, incinmiş ama müdanası olmayan...

Meğer Chavela Vargas gerçekten ayrıksı bir insan ve şarkıcıymış.  
1919 Kosta Rika doğumlu imiş, 1933'te Meksika'ya kaçmış ve oraya özgü rancheraları (neşeli karakterde, yerel, genellikle mariachilerin eşlik ettiği popüler müzik) söyleyerek meşhur olmuş. Diğer yandan özel yaşamındaki deli dolulukları, alkolizmi, silah çekip havaya ateş etmesi gibi unsurlar, tıpkı sahneye çıkarken giydiği kırmızı pançosu gibi,  hayatının ayrılmaz parçası imiş.



Frida Kahlo ile yakın arkadaş oldukları  bilinen bir diğer not.

El Pais'te rastladığım, hakkında yapılan bir belgeselin gösterime girmesi nedeniyle yayınlanmış bir yazının başlığı "Chavela Vargas'ın  Volkanik Yaşamı" idi. Yazının linkini buraya alıyorum, "ama İspanyolca!" demeyiniz, anlamak için Google'da istediğiniz dili tıklamanız yeterli olacak.

Chavela Vargas bu şarkıyı 90 yaşına geldiğinde, hayatındaki tüm düşüşlerden sonra, ölümünden önceki  son çıkışında Pink Martini'nin Splendor in the Grass albümünde söylemiş. Şarkının 2012 tarihli bir yorumunu dinleyelim. 

Derken, Piensa En Mi'nin teatral ötesi bir yorumuna rastladım. Şarkıyı bir başka dramatik sesli şarkıcı Luz Casal söylüyordu, ancak sahnede bir oyuncu vardı. 
Bu sahne bana fena halde Pedro Almadovar'ı çağrıştırıyor cümlesi aklımdan geçiyordu ki, videonun altındaki açıklamalara gözüm ilişti ve bingo! Almadovar'ın  1991 tarihli sansasyonel Yüksek Topuklar filminden bir sahneyi izlediğimi anladım.  


Pazar sabahı keşiflerimden çıkardığım  pazar akşamüstü yazısını okuyanlara keyifli dinlemeler olsun.


6 yorum:

  1. Sanatla dolu keyifli bir yazı, hoş bir hatırlatma! Kalemine sağlık Ekmekçi Kız!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim Sezerciğim, beğendiğine memnun oldum. :)

      Sil
    2. Yazı çok keyifliydi ve okurken ve linklere giderken aklıma Lila Downs da geldi; onun yorumlarını da dinlerken hoş bir konuk ve hoş bir sürprizle karşılaştım. Şöylece bırakıyorum linki Sevgili Okul Arkadaşım.ttps://www.youtube.com/watch?v=K4lXJJaSZZ8

      Sil
    3. Yazıyı yazarken Lila Downs'un Paloma Negra yorumunu da dinlemiştim. Onu eklemek konusunda düşünmüş ve çok fazla link olacak düşüncesiyle tereddüt edip caymıştım.
      Şimdi o eksiklik yorumunuzla tamamlandı, teşekkürler Sevgili Okul Arkadaşım. :)

      Sil
  2. şahane bir yazı, ben bir süre oyalanırım bu bağlantılarla :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ohh, iyi gezmeler dolaşmalar olsun, o vakit. :)

      Sil

Hoşgeldiniz!