Cumartesi, Ocak 06, 2024

KAVRULMUŞ ŞEKERLİ BADEM / GEBRANNTE MANDELN

Yıllar önce Baltık ülkelerine (Estonya, Letonya, Litvanya) tadı damakta kalan bir gezi yapmıştım. Yolculukseverokur için şuraya linkini bırakayım.  
Tadı damakta deyişim,  gezinin zamanı, gezilen ülkelerin cazibesi için olduğu kadar gezide yediklerimizin anılarda bıraktığı lezzetle bağlantılı. 
Letonya'da Sigulda kalesi yakınlarında olduğumuz ikinci gün, öğlen yemeğinden sonra çevredeki mağaralarda gezerken aldığımız şekerli, tarçınlı kavrulmuş bademleri pek beğenmiştim. Eve dönmeden önce, sanırım hediyelik ağız tadı olarak bir iki külah almıştım. 

Aradan geçen zamanda bir daha kavrulmuş şekerli bademlerle rastlamadım, sanırım.
Yılbaşı öncesi önüme çıkan bir videoda gebrannte mandeln tarifine bakarken, aa! o da ne? bunlar bizim Letonya bademleri işte! 



Sonra evde yapmak için tarifini ararken, pek çok Almanca tarife rastladım, aslı o coğrafyaya ait demek ki...
Bugün sabahtan kızımın kahvaltıya gelmesini beklerken tariflerden birisini aklıma yatar hale getirip yaptım. 

Yaklaşık 200 gr bademi bir gece suda beklettim, sabah esmer suyunu süzdüm. 
Bir çay bardağından bir parmak az toz şeker ve bir buçuk çay bardağı suyu tavaya kaynamaya bıraktım.
Şekerli su kaynarken içine önce bir tatlı kaşığı tarçını, sonra bademleri ekledim.
Bundan sonrası şekerli suyun çekmesi, hafif karamelize olması, sonra kavrulmasından ibaret. 
Tüm işlem yirmi dakika kadar sürüyor, en önemli konu karıştırma işine dikkat etmek, zira şeker yanabilir, altına tutabilir.

Sonradan eklenen önemli not:
Bademleri bir gece suda tutunca, yapıldıktan iki gün sonra yumuşamaya başladı. Sanırım 1-2 saat suda tutup siyah suyunu akıtmak yeterli olacak.



Şekerli, tarçınlı bademleri yağlı kağıt üzerine serip, birbirine yapışmışları bıçak ucuyla ayırmak ve soğumalarını bekledikten sonra muhafaza etmek için bir kavanoza yerleştirmek yeterli.
Tadına gelince, kızım önce pişerken çıkan mutfağı ve evi kaplayan nefis kokusuyla mest oldu, yedikten sonra da lezzetiyle...


Bademlerle aynı tavaya deneme amacıyla attığım on adet ceviz, tadımcımız tarafından "bademden bile güzel olmuş" nitelemesiyle onurlandırıldı.
Bu bilgi de bonus olarak aklınızda bulunsun derim.

18 yorum:

  1. ahh tam da evde badem yok cevizle olur mu ki diyecektim, hemen koşuyorum mutfağa. Krokanın teklisi. Şeker diyetine bir günlük mola.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şekerini tarifine göre epey az koydum, karamelize olması için gerekiyor biraz.
      Ceviz çok iyi oldu gerçekten. Umarım sen de sevmişsindir. :)

      Sil
  2. Badem bahçemizi atıl hale getirdikten sonra mı verilirdi bu tarif yani? Du bakalım dönüşte belki payımıza düşen az bir şey vardır, deneriz...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni keşfettim Leylağım, payınıza düşen az ise bile denenebilir. Hem badem olmadıysa cevizle de iyi oluyor. :)

      Sil
  3. Ne güzel bir tarif, teşekkürler. Tarçının tat kattığı her şey bir başka güzel. Çok az susam da katılabilir mi diye düşündüm.
    Ağız tadıyla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Susam da eklenebilir tabii ki, lezzet verir. Ancak üzerinin şekerle kaplanıp karamelize olması için susam biraz ufak gelir mi, emin olamadım.
      Teşekkürler. :)

      Sil
  4. Çok lezzetli görünüyor bademe bayılırım tatlı olursa daha da lezzetli olmuştur eminim şeker sınırında birisi olarak tadımlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şeker yemeği ben de oldukça azalttım. Bunu bir seferde bitirmek değil de, arada bir kaç tane ağız tadı olarak alıvermek gibi düşününce biraz daha makul bir yaramazlık olabilir. :)

      Sil
  5. Bizim ailede (malum Orduluyuz) bu tarif tarçınsız olarak fındıkla yapılır. Avuç avuç yenir. Tarçın ekleyerek de deneyeceğim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok iyi fikir bu, benim de aklımdan geçiyordu, söylediğiniz çok iyi oldu, mutlaka fındıkla da deneyeceğim. Teşekkürler. :)

      Sil
  6. Hemen aklıma susamlı şekerli yer fıstıkları geldi, kuruyemişçilerde satılıyordu denedim ve çok beğendim. :) Badem de tarçın ekleyince daha da mükemmel olmuştur, afiyet olsun.
    Ben köyde yaşarken köylüler akşam oturmalarında soba üstünde cevizi azıcık tuzlayıp öyle kavuruyorlardı, aman Tanrım o lezzeti unutamayacağım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Momentos,
      Kuruyemişlerle ilgili nefis fikirlere bir hatta iki ek de sizden geldi, teşekkürler. :)
      Yer fıstığı ve tuzlu ceviz aklımda. :))

      Sil
  7. ay şahane! bu hafta kesinlikle yapacağım. ağzım sulandı ayol!

    YanıtlaSil
  8. Ah! Tallinn'in eski meydanı bu tatlı bademlerden kokardı:) Çok güzel ama dişlere eziyet bir şey. O yüzden çok çok az yedim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim yaptığım -yanlışlıkla- dişler için daha eziyetsiz oldu, zira bademler kaldıkça yumuşuyor. :))
      Talinn ne güzel şehirdi, diyerek ben de nostalji yapayım. :)

      Sil
  9. Bir süre şekerden uzak kalacağım, ama yapılacaklar listesinin ilkinde yerini aldı. Bir kaçamak anının eşlikçisi olarak enfes olacağına eminim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir seferde tümünü bitirmeyip, mesela kahve yanında iki üç yemek gibi bir seçenek değerlendirilirse, şekeri pek fazladır denilemez. Ancak, haklısın, şekersizlik tercih edilecekse sonraya kalması uygun olur. ;)
      Ağız tadıyla yapılsın, tadılsın o vakit. :)

      Sil

Hoşgeldiniz!