Perşembe, Ağustos 19, 2021

SADE BİR KÜTÜPHANENİN TEMEL KİTAPLARI

Bir liste yaptım, kitaplar listesi.
İnsan durduk yerde neden liste yapsın, değil mi? Durduk yerde yapmadım tabii ki!
Benim için gerçekten değerli bir insan, kendisinden çok şey öğrendiğim sevgili hanımefendi F.T. için yaptım bu listeyi. Bir kaç gün önce beni aradı ve sordu "bir kütüphane kursan, hangi kitaplar olurdu?" 
Ben hemen sorguya başladım; nerede olacak bu kütüphane, kimler okuyacak, nasıl kitaplar olmalı?
Kısa ve özdü cevap, "o kadar ayrıntı vermeyeceğim, temel bir kütüphane olmalı, okumayı sevdirmeli".

Bir soru daha ekledi, aradan öylesine, "biz şimdiye kadar kitap kulübünde hangi kitapları okuduk?"
Haydi bakalım! Bu soru diğerinden de zor, çünkü, bir zamana kadar maille yapılmış yazışmalar vardı, onları bulmak nispeten kolay olabilir fakat sonra tembel işi cep telefonu mesajıyla haberleşmeye başlayınca, kayıtlar havaya uçmuş oldu. 

Bugün oturdum, bir sürü kaynak tarayarak ve objektif olmaya çalışarak bir kitap listesi oluşturdum. Ne var ki, hiç bir şekilde "tamam oldu bu" diyemedim, bir dolu eksiği olmalı.
Şimdi siz sevgili blog dostlarımdan ricam, kolaylık olması için dört ana başlıkta topladığım bu listenin gözünüze çarpan eksiklerini yorumlara yazmanız.
Özellikle, her yazardan tek kitap seçtim. O kitap değil de bu olsun, ya da bir de şu olsun dediklerinizi de yazarsanız sevinirim.
Bu liste olabildiğinde tam olduğunda, -anladığım kadarıyla onun rehberliğinde alınacak kitaplar- yeni kurulacak bir kütüphaneye bağışlanacak. Sonuçta, ortaklaşa  güzel bir iş yapmış olacağız. 



Livrara Lello - Porto, Portekiz
Dünyadaki en güzel kitap dükkanlarından bir tanesi


İşte  Kitaplarımız:

1- Dünya Edebiyatı Klasikler:

İlyada - Homeros 

Anna Karenina -  L. N. Tolstoy

Madame Bovary -  Gustave Flaubert

Vadideki Zambak - H. de Balzac

Sefiller - Vivtor Hugo

İki Şehrin Hikayesi - Charles Dickens

Robinson Crusoe - Daniel Defoe

Don Kişot - M. de Cervantes

Karamazov Kardeşler  - F. M. Dostoyesky

Uğultu Tepeler - Emily Bronte

Aşk ve Önyargı - Jane Austin


2- Dünya Edebiyatı Modernler:

Yüzyıllık Yalnızlık - Gabriel Garcia Marquez

Yabancı - Albert Camus

Dönüşüm - Franz Kafka

1984 - George Orwell

Sineklerin Tanrısı - William Golding

Küçük Prens - A. de Saint- Exupery

Fareler ve İnsanlar - John Steinbeck

Orman Çocuğu - Rudyard Kipling

Açlık - Knut Hamsun

Bozkırkurdu - Hermann Hesse

İhtiyar Adam ve Deniz - Ernest Hemingway

Doktor Jivago - Boris Pasternak

Ve Durgun Akardı Don - Mihail Şolohov

Körlük - Jose Saramago

Ay Sarayı - Paul Auster

Sahilde Kafka - Haruki Murakami


3- Türkçe Klasikler:

Aşk-ı Memnu - Halit Ziya Uşaklıgil

Çalıkuşu - Reşat Nuri Güntekin

Huzur - Ahmet Hamdi Tanpınar

Kiralık Konak  - Yakup Kadri Karaosmanoğlu

Eylül - Mehmet Rauf

Sinekli Bakkal - Halide Edip Adıvar


4- Türkçe Modernler:

İnce Memed - Yaşar Kemal

Yorgun Savaşçı - Kemal Tahir

Murtaza - Orhan  Kemal

Son Kuşlar - Sait Faik

Bütün Şiirleri - Orhan Veli

İçimizdeki Şeytan - Sabahattin Ali

Memleketimden İnsan Manzaraları - Nazım Hikmet

Anayurt Oteli - Yusuf Atılgan

Bir Düğün Gecesi - Adalet Ağaoğlu

Yenişehir'de Bir Öğle Vakti - Sevgi Soysal

Tehlikeli Oyunlar - Oğuz Atay

47'liler - Füruzan

Tütün Zamanı - Necati Cumalı

Benim Adım Kırmızı - Orhan Pamuk

...

Not: Kitap kulübü kitaplarının listesini bulunca,  yorumlara eklerim.



19 yorum:

  1. Sevgili Ekmekçikız kitap listen şahan, okumadıklarım var hala bunlardan hemen not aldım. uzundur az kitap okuduğumdan yakınıyordum bu konuya eğilmem lazım demekki:) ama İçimizdeki Şeytan var kürk mantolu madonna neden yok:))
    öperim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kelebekciğim,
      Listeyi beğenmene sevindim, doğrusu. :)
      Şimdi sana yazarken fark ettim ki, çocuk kitapları listesi yapmamışım. Onu da eklemek gerekir belki. :)

      Sil
    2. bence kesinlikle çocuk kitabı listesi olmalı:))

      Sil
    3. çocuk kitapları listesine Behrengi'nin "bir şeftali bin şeftali"si ile başlayalım mı :)

      Sil
    4. O vakit burayı tamamlayınca onun için de ayrı bir post yapayım. :)

      Sil
  2. Merhaba,
    Okuyacaklar kim ve nasıl kitaplar okumuşlar/hangi kitapları okumayı seviyorlar gibi bilgiler olmadan bir kütüphane listesi oluşturmak çok zor (geldi). Ama tabii ki daha yazının başında kafamda kitaplar dönmeye başladı. Sonra "Temel bir kütüphane olmalı, okumayı sevdirmeli" kısmı aklıma geldi de biraz tuttum kendimi ve listemi:))
    * İlyada yanına eşlikçi Azra Erhat'ın "Mitoloji Sözlüğü" benzeri bir kitap olmalı bence. O isimler ve hikayelerin yer etmesi bakımından...
    * Azra Erhat demişken onun ve Halikarnas Balıkçısı'nın kitapları: bu toprakları, denizleri sevmek ve anlamak için bile olsa...
    * İhsan Oktay Anar'ın "Puslu Kıtalar Atlası"
    * Tolstoy "Savaş ve Barış"
    * Asa Lind "Kumkurdu" - 3 kitabı da. Çocuk kitabı deyip geçmeyin, hem soruları hem yaklaşımı güzel ötesi.
    * Çocuk kitabı demişken Peter Pan, Alice Harikalar Diyarında, Jules Verne gibi çocuk klasikleri VE bunların çocuklar için uyarlanmamış/kısaltılmamış çevirileri.
    * Ursula K. LeGuin "Yerdeniz" serisi.
    * Sanat tarihi üzerine kitaplar ("Şu resimden bunu anlayacaksınız" tarzı kitaplar değil de, tarihin gelişmesi ve akımlar üzerine bilgi veren kitapları kast ediyorum.)
    * Aynı şekilde Anadolu medeniyetleri, dünya kültürü, mitolojisi, arkeoloji vs hakkında bilgi veren kitaplar da olabilir.
    * Agatha Christie, Sir Arthur Conan Doyle gibi klasik polisiyeler - polisiye kitaba kendini kaptırıp okuyuvermenin gücü yadsınamaz bence:)) Amaç okumayı sevdirmekse gayet uygunlar.
    * Tolkien "Yüzüklerin Efendisi" ve "Silmarillion"
    * G. G. Marquez'in "Yüzyıllık Yalnızlık" benim en en en sevdiğim kitaplar arasında olsa da, "okumayı sevdirmeli" yüzünden listeme almazdım (her yazardan bir kitap olacak ise eğer): "Kolera Günlerinde Aşk" Marquez'e başlamak için daha uygun olur sanki. (Zamanında çok fazla kitap okumamış kişilere önerdiğimde hiç biri "Yüzyıllık Yalnızlık"a ısınamadı:( )
    Dediğim gibi "Temel bir kütüphane olmalı, okumayı sevdirmeli" yüzünden kendimi tuttum:))) Umarım işinize yarar... Kitaplı, güzel günlere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      İşe yaramak mı? Bu kadar emek vermiş, düşünmüş, yazmışsınız, işe yaramaz olur mu?
      Önerileriniz ve uyarılarınız gayet yerinde ve amaca uygun. Çok teşekkürler.
      Özellikle Tolstoy'dan ve Marquez'den seçim yaparken zorlanmıştım. Yüzyıllık Yalnızlık konusunda haklısınız, ben de onu çok severim, unutamam, ancak Güney Amerika büyülü gerçekçiliğine örnek olarak, kitap kulübünde Kolera Günlerinde Aşk'ı okumuştuk biz de , mesela. :)

      Sil
  3. Bir adet de Isabel Allende alsak: "Ruhlar Evi"
    Pınar Kür: Bir Deli Ağaç
    Ayla Kutlu: Bir Göçmen Kuştu O (ya da Islak Güneş)
    Charlotte Bronte: Jane Eyre diyorum, aklıma geldikçe yazarım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Leylakcığım,
      Kesinlikle bu kitaplar da listeye eklenmeli, bir yandan düşünüyordum zaten, listede daha çok kadın yazar olmalı.
      Teşekkürler. :)

      Sil
  4. merhaba, şu olsaydı dediklerim;

    suç ve ceza : dostoyevski
    bulantı : sartre
    huzursuzluğun kitabı: pessoa
    gertrud : hesse
    saatleri ayarlama enstitüsü - tanpınar
    9.hariciye koğuşu: peyami safa
    yaban - yakup kadri
    bereketli topraklar üzerinde-orhan kemal
    cemile - cengiz aytmatov

    mithad selim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Kesinlikle haklısınız, neredeyse tümü bunu mu yazsam diğerini mi tereddütüm nedeniyle listeye eklemediğim kitaplardı.
      Biz yazalım, bulduklarını alsınlar, değil mi?

      Teşekkür ederim.

      Sil
  5. Naçizane eklemelerim:
    Kirpinin Zarafeti- Muriel Barbery
    Şeker Portakalı-José Mauro de Vasconcelos
    O-Ferit Edgü
    Bir gün tek başına – Vedat Türkali
    100’lük ülkeden mektuplar – Feride Çiçekoğlu
    İdilikler -Haydar Ergülen
    Yarın Yarın – Pınar Kür
    Sıcak Külleri Kaldı - Oya Baydar
    Yol – Aziz Nesin
    Peri Gazozu - Ercan Kesal
    Sevgili Arsız Ölüm – Latife Tekin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şulem,

      Aslında şiirde çok eksiği var bu listenin. Bir kaç şiir kitabı daha eklemeli.

      Kitap önerilerin nefis, sağolasın. :)

      Sil
    2. Klasiklere ek:
      Babalar ve Oğullar - Turgenyev
      Ana - Gorki
      Madame Bovary - Flaubert
      Modern klasiklere ek:
      Orlando - Woolf
      Başka sesler başka odalar - Capote
      Sineklerin Tanrısı - Golding
      Mutlu Prens - Wilde
      Çağdaşlara ek:
      Sputnik sevgilim - Murakami
      Fahrenheit 451 - Bradbury
      Tatar Çölü - Buzzati
      Türk yazarlara ek:
      Cevdet bey ve oğulları - Pamuk
      Sinekli Bakkal - Adıvar
      Anayurt oteli - Atılgan
      Bir düğün gecesi - Ağaoğlu
      Issızlığın ortası - Eroğlu
      Çağdaş şair / yazarlar:
      Grapon kağıtları - Madak
      Yaz geçer - mungan
      40 şiir ve 1 - ergülen <3

      Ya ben kaptırıp tüm kütüphanemi yazabilirim aslında :))) ve unuttuklarım ardımdan ağlar, hatırladıkça ben de sinirden ağlarım!!!

      Sil
    3. ay ne saçma olmuş! iki defa aynı şeyi yazmışım telefondan, birini sileyim derken ikisi birden silinmiş. şuydu:

      O zaman ekleyelim:
      Fakir kene - birhan keskin
      Hasretinden prangalar eskittim - ahmed arif
      Sevda sözleri- Cemal süreya
      Yalnızlık paylaşılmaz - Özdemir asaf
      Yerçekimli karanfil - edip cansever
      Büyük saat - Turgut uyar
      Kalfa - süreyya berfe

      Sil
    4. Şulem,
      İkilemiş yorum(ları) gördüm, ancak bilgisayardan girip düzenleme yapamadan, kuşlar uçmuş. ;)
      Neyse şimdi buradalar, hem de çok sevdiğim şairler ve kitapları olarak.
      Sen sağol. :)

      Sil
    5. C.ciğim,
      Şahanesin!
      Mesela, Virginia Woolf'u unutmuşum, kınadım kendimi.
      Sonra Capote var, o da çok iyi.
      Murakami'den Sputnik Sevgilim okumadıklarımdan.
      Kütüphanene ve önerilerine bayıldım. :)

      Sil
  6. Buket Uzuner'in Su, Toprak,Hava, Ateş serisi veya herhangi bir kitabı.
    Ayfer Tunç'un Dünya Ağrısı
    Burhan Sönmez 'in Kuzey'i
    Muriel Barbery'den Kirpinin Zarafeti
    Richard Bach 'ın Bir'i
    Tom Robbins 'in Parfümün Dansı
    Virginia Woolf'tan Kendine Ait Bir Oda
    Ray Bradbury'nın Karahindiba Şarabı

    İlk aklıma gelenler.

    Çocuklar ve büyükler için kesinlikle Michael Ende'den Momo

    :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Handan,
      Merhaba,
      Eklemelerin okunası güzel kitaplar ve gayet yerinde öneriler bence. Teşekkürler. :)

      Sil

Hoşgeldiniz!