Cumartesi, Ocak 29, 2022

Sessizliğin Sesi, Seslerin Renkleri

Bir yazı okuyordum, oradan başka bir yazıya geçtim, sonra başka link derken bir de baktım içinde bulunduğum ortamda o anda olmayan türlü çeşitli sesleri dinlemeye dalmışım.
İçinde olduğumuz izolasyon süreçlerinin, yalnız kalmaların sonucu olsa gerek kalabalıkları insan içinde olmayı özlüyorum bir yandan diğer taraftan insan içinde olmaktan olabildiğinde uzak durmaya çalışıyorum.
Muhtemelen, böyle davranan sadece ben değilim. Çevremde gözlediğim kadarıyla  en azından bize yakın yaş gruplarında benzer davranışlar yaygın.

Şuradaki web sayfasında insanların birlikte bulunduğu çeşitli ortamlardan,  bir üniversite kafeteryası, kafe, öğlen yemeği servis edilen bir lokanta gibi yerlerin ortam sesleri var. Gerçi, seslerin çeşitlerini çoğaltmak için bir abonelik sistemi var, ancak sol köşeye tıklayınca dinleyebildiklerimiz konuyla ilgili fikir verebilir.

Bazı insanlar tek başlarına iken çalışamıyor, en azından odaklanamıyor. Ben mesela, ders çalışırken klasik müzik dinlemeyi severdim. O zamandan kalan alışkanlıkla olsa gerek, bir konuya odaklanarak okumam gerektiğinde hemen barok müzik filan açıyorum.
Kimisi de ortamda süregiden başka sesler varken rahat çalışabiliyor, yazabiliyor; diyelim bir kafede, yolculuk esnasında ki, bunun en şahanesi trenle tıkır tıkır yol alırken okumaktır.

Seslerin bir kısmı biteviye olunca aynı tonda sürüp gidince insanlara huzur veriyor. Oğlum bebekken kolik denen, sebepsiz yere uzun uzun ağlayan çocuklardandı. Bir dolu komik hikayemiz vardır, diyelim kaç saattir bağırıp duran oğulcuğu arabaya koyup gezdirirdik, motor sesiyle sakinleşir, susar ve uyumaya başlardı, eve döner arabayı park eder, parmaklarımızın ucunda eve çıkardık, tam kapıyı açınca uuvvvaaaa haykırışı başlardı. 

Uykum kaçtığı gecelerde yağmur sesi, kuş sesi, su sesi arayıp dinlerim. O zaman sakinleşir ve uyuyabilirim.
Son iki senedir anladım, pek çok insan uyuyabilmek için benzer yöntemlere başvuruyormuş. Ses mühendisleri, uzmanları o sesleri sınıflandırmış ve ses gruplarına gökkuşağındaki renklerin isimlerini vermişler.
Buradaki linkte, seslerin renkleri, neyi temsil ettikleri ve ne işe yaradıkları hakkında derli toplu bilgi var, ilgilenirseniz. 
Şurada da o seslerin kahverengi olanlarına bir örnek var. 



Geçen Eylül ayının ilk günleri, cırcır böceklerinin rüzgar eşliğinde çıldırdığı bir anın sesi, rengi,

14 yorum:

  1. Seslerin sessizliği ifade olarak kulaklarımı dikti hemen, kullandığım ve sevdiğim ifadeydi bu diye düşündüm ve aradım eski yazılarda, ben seslerin sessizliğinde olarak kullanmışım meğerse. Linkler ilginçti, renkler kısmı pek teknik ve bilimsel geldi ama diğer linkteki mekansal durumlar bildik ve doğal haller olunca daha eğlenceli oldu ben için:) Fakat video süper Sevgili Okul Arkadaşım; ağaçlar, güneş, rüzgar ve böcekler... doğal senfoni, yönetmene alkış:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Okul Arkadaşım,
      O videonun hikayesi şöyle:
      Gün boyu yolculuk yapmıştık, kızım arabayı kullanıyordu, yorulmuştu, orası Bodrum yarımadasına ulaşınca denizi yakından görebildiğiniz ilk yerlerden. Ege denizini pırıl pırıl karşımızda görünce ikimiz de iç çektik.
      Arabayı öylece kenara çekti kızım ve bir süre denize bakıp rüzgarı ve cırcır böceklerini dinleyerek durduk. Büyülü anlardandı. :)

      Sil

  2. delta dalgaları diyorlar, uykum kaçtığında kullanıyorum ben de işe yarıyor:)

    https://m.youtube.com/watch?v=B2ukUdhKiFk

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah bilmem mi Mithad Bey?! Delta dalgalarını da denedim, bazen işe yaradı, bazen yaramadı uyku için. Delta dalgaları daha çok meditasyon yaparken işe yarıyor bende. :)
      Uyku için son zamanlardaki çözümüm sesli kitap dinlemek. Çocukken masal dinlemenin etkisi gibi, dinlerken uykuya dalıveriyorum. :)

      Sil
  3. ay kovid deme bana, allahım ne kabustu, O.bey'de de aylarca sürmüş, o aylarda da uyku düzeni alışkanlığı falan oluşmadığından yıllarca da uyumamış, beni (bizi) de uyutmamıştı!

    ilk paragraftaki hissin bende de var vallahi. hem insanlar içinde olayım hem ay yok olmayayım! bence şu salgın ve başka bir çok şey bitince hepimiz toplu terapiye gitmeliyiz!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kovid değil zaten Şulem, nasıl işledi içimize şu covid bakar mısın?! ;)
      O. Bey koliklik faslı o kadar uzun mu sürmüştü? Bizim beyefendi 6 aydan sonra düzene girmişti, neyse.

      Evet terapi şart, delirmedik gibi duruyor da değil öyle. :(

      Sil
    2. hahahah "ko" ile başlayan her şey bende "kovid" artık :) hayırlısıyla yedim kafayı. ben önce bireysel terapi alayım izninle, sonra bilahare toplu terapiye de katılacağım, söz

      Sil
    3. Hepimiz benzer şekilde davranıyoruz hiç merak etme.
      Şöyle tasasız dertsiz kahkaha atabilsek, iyi olacağız elbet. :)

      Sil
  4. Ben de insan özlüyorum deli gibi. Çok nadir yalnız kalmayı seviyorum sanki. Ama renklerle ve seslerle ilgili bu bilgi çok değişik geldi. Yazıyı okudum, sesi dinledim. Bilgi de sonsuz ve sınırsız sanki sesleri renklerle eşleştirmek ancak mühendislere özgü bir matematik gibi. Ama kahverengi sesi beğendim şelale sesi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kelebekciğim,
      Evet insan özlüyoruz ancak tuhaf şekilde de kabuğumuzda olmak da hoşumuza gidiyor. Nasıl aşacağız acaba bu hali?

      Beyaz ses de güzel bence. :)

      Sil
  5. bence insanları azaltıp tek tek arkadaşlıklar yapmak daha makul sanki benim için zor ben kalabalık seviyorum ama kalabalık bu şartlarda zorsa tek tek görüşelim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kalabalık bu şartlarda en riskli durum, tanıdığım bir aile yılbaşına yakınlarıyla birlikte girmişti. "Ooo! Ne cesaret" demiştim. "Covid partisi gibi!" Nitekim bir kaç gün sonra anlaşıldı, şaka gerçek olmuş, hepsi hastalanmış. Şükür ki, arıza çıkmadan atlatmış hepsi de.
      Tek tek arkadaşlık en güvenlisi gözüküyor, o bile soru işareti taşıyor.

      Sil
  6. Ben ise sesli ortamda hiçbir şey yapamam:( Aklım fena kayıyor. Kafede, yolda kitap okurum ama onun için çok hafif kitap seçmem gerekir. Uyumak için kuş sesi vs. bile dinleyemem:) Uyurken kulak tıkacı takıyorum:) İşin kötüsü sese hassasiyet yaş aldıkça artmaya başladı:)
    İki yıldır ben de herkesten kaçar oldum. Nasıl toparlayacağım bilmem:)
    Sevgiler Ekmekçi Kız...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Uyumak için mutlak sessizliğe, tamamen ışık almayan ortama ihtiyaç duyanlar olduğunu biliyorum, bana göre zor bir durum. Uykum varsa, ses konusuna pek takmam, özellikle yağmur sesi, su sesi, kuş sesi olursa da bayılırım. :)

      Bu kaçmak ve izole olmak konusu hepimizin topluca halletmesi gereken bir mesele olacak sanırım, yeter ki o günler gelsin. :)

      Sil

Hoşgeldiniz!