Perşembe, Haziran 10, 2010

VİŞNE REÇELİ

İki gün önce Eleştirel Günlük'ten bir mektup aldım.
İzni olur sanırım, buraya aktarayım, "... bizim bir arkadasin bahcesinde visne agaci var. Ordan visne topladik bugun. Esim "Ekmekcikiza bi sor istersen, onda guzel, soyle cok sulu olmayan bir visne receli tarifi vardir belki" dedi. Ben de sormaktan bir sey kaybetmeyiz bir de merhaba demis olurum dedim. Sahi var mi bildiginiz visne receli tarifi?"

Biliyor musunuz?
Blog arkadaşlaığının bu samimi haline bayılıyorum, belki de gerçek hayattakinden daha açık ve içten oluşuna...

Hemen cevapladım:

"Vişne reçeli tarifi olmaz mı? Var, elbet!
Fakat, henüz burada bile vişneler olmadı, siz nasıl vişne buldunuz orada? Kiraz olmasın, onlar?


Neyse, tahmin ukalalığını bırakayım da, tarif vereyim:


Efendim, ben fazla tatlı reçel sevmem. O nedenle, genellikle taze meyve reçellerinde kullanılan bire bir ölçüsünü (1 kg meyve için, 1 kg şeker) pek kullanmam.
1 kg şeker, su bardağı ölçüsüyle 5 bardaktır. ( bir su bardağı yaklaşık 200 ml dir)
Ben 4 su bardağı şeker tercih ediyorum, 1 kg meyve için.


Vişnelerin çekirdeklerini çıkarmak zahmetlidir, ama, yerken kolaylık olur. Çıkarmanızı tavsiye ederim. Bunu, küçük saç tokasıyla yaparım, eski alışkanlık.


Olmasa da, saplarını çıkarıp, yıkadığınız vişneyi bir tencereye koyup üzerine, şekerini ekleyiniz. Ben bu işlemi akşam yapmadan yapıp, gece, tencereyi dolapta bekletmeyi tercih ediyorum.


Sabah meyve şekeri sulandırmış oluyor. Tencereyi önce harlı ateşe koyup, kaynamaya başladıktan sonra altını kısıp, yaklaşık yarım saat kadar kaynamaya bırakıyorum.


Yine de, süreye tam da bırakmayıp, başından ayrılmamanızı öneririm. Reçel, koyulaşıp hatta yandığında çaresi yok, bir kaç defa başıma geldi de!...


Sonra, sulu bir limon ise, yarım limonu değilse bir limonu sıkıp birkaç dakika daha kaynatıyorum.


Limonu sıktıktan bir-iki dakika sonra, bir yemek kaşığına reçelin suyundan alıp, bir-iki dakika soğumasını bekleyip, kıvamına bakarsanız -ki, iki parmağınız arasına alıp, parmağınızı açıp kapadığınızda akmıyor, hafifçe bulaşıyorsa, kıvamı olmuş diyebiliriz- ocağı kapatma vakti gelmiştir!


Tencerede bırakıp ılınmasını bekleyin, sonra kavanozlara yerleştirin.
Tencerenin dibini de parmağınızla bir güzel sıyırın!"




Şimdi, bu kadar vişne reçeli lafı edince, bizim evin en sevilen reçellerinden biri aklımıza düşünce, akşam markette donuk vişneyle karşılaşınca...
Evet, yapmamak olmayacaktı!
Bu resimdeki, tarifteki gibi taze vişne değil, ama, usul aynı.
Şekerini meyvenin üstüne dök, dolapta beklet, sulansın, kaynat.
Budur!

Afiyet olsun!

.

16 yorum:

  1. En sevdiğim reçeli bu kadar güzel bir tarifle bu kadar samimi bir anlatımla paylaşmana çok sevindim canım, blog dostluğu bu işte...

    Afiyetler olsun, sevgiler:)

    YanıtlaSil
  2. Ellerinize,emeğinize sağlık. Çok leziz olmuş.

    Saygılar.

    YanıtlaSil
  3. :) inanmıyorum, ben de size bir mektup yazacaktım. hatta dün öğlen gibi yazmaya başladım bir kaç cümle yazdıktan sonra daha dingin bir vakte ihtiyacım olduğunu düşünüp erteledim. buradan sevgili eleştirel günlüğe de el sallıyorum :) neyse, mektubumu yazarım elbet de reçelin kıvamı çok iyi görünüyor :)

    YanıtlaSil
  4. ellerine sağlık canım benim. mektup güzel, tarif güzel...

    YanıtlaSil
  5. En çok sevdiğim reçel, vişne ve ayva reçelidir. İki kez yaptım ama beceremedim üstelik tenceresiyle birlikte atmak zorunda kaldım

    Buradan sevgili EG'ye seslensem sevgili eşi yapmışken bir kavanozda bana gönderse ne iyi olur. ekmeğide sizden istesem çok mu ayıp olur. :)

    YanıtlaSil
  6. Sevgili Ballı Cimcime,
    Vişne reçeli, en sevilen yaz reçellerinden sanırım.
    Blog dostluğu konusunda haklısın, kesinlikle...
    :)

    YanıtlaSil
  7. Fuat Bey,
    Teşekkürler efendim.
    :)

    YanıtlaSil
  8. Fatma Hanımcığım,
    Mektubunuzu beklemekteyim efendim, heyecanla hem de!
    Merakla, çok sevinçle...
    :))

    YanıtlaSil
  9. Agleacığım,
    Bekliyorum bakalım, tarif yerine ulaştı mı ve sonucu ne oldu?
    Di mi, ya!
    :))

    YanıtlaSil
  10. Sarya hoşgeldiniz!
    Ben ekmeği yaptım gitti! :)
    Şöyle yarı çavdar unu karışık, dokulu bir ekmekle -yanında taze süt kaymağı da olacak- kaynamış ve ılınmak üzere olan bir vişne reçeli geldi, gözümün önüne...
    Nasıl?
    :))

    YanıtlaSil
  11. Sagol Ekemekcikiz. Tarif cok guzeldi ve kolaydi. hele hele toka tavsiyesi isimizi nasil kolaylastirdi bilemezssin. Sanirim hic aklimiza gelmezdi tokayi kullanmak cekirdekleri cikarmak icin. Neyse dun gece esimle beraber cekirdekleri cikardik ve sonra da sekerledik. Bu aksam da bitirecegiz. Fotografini ceker gonderirim size :-) Valla sizin recelin kivami cok guzel gorunuyor bakalim biz tutturabilecek miyiz?


    Ha bu arada sevgili Sarya sekilde goruldugu gibi sadece ESIM yapmiyor efeniim, biz heb beraber yapiyoz ev isleri... :-)

    YanıtlaSil
  12. Eleştirel,
    Reçel kıvamıyla ilgili son bir öneri, belki lazım olur; reçeliniz yine de sulu gibi olursa, bir tel süzgeçe koyup, suyunun bir kısmını süzdükten sonra kalan meyveleri ve yeterli bulduğunuz suyu kavanoza koyabilirsiniz.
    Süzdüğünüz fazla suyu tabii ki dökmeyeceksiniz! Biraz sulandırdığınızda nefis bir şurubunuz olur. Bunu diyelim ki soda ile karıştırıp içerseniz, nefis bir serinleticiniz olur.
    :))
    Kolay gelsin!

    YanıtlaSil
  13. hımmm bir parmak aldım reçelinizden pek bi güzel olmuş

    YanıtlaSil
  14. ha, I will test my thought, your post bring me some good ideas, it's really awesome, thanks.

    - Norman

    YanıtlaSil
  15. Hi Norman!
    I hope you will get good results.
    :)

    YanıtlaSil

Hoşgeldiniz!