Salı, Şubat 02, 2021

Garp Cephesinde Yeni Bir Şey Yok

Acaba ortaokul sonda mıydım? Muhtemelen lisenin ilk yılları olmalı.
Babamın kütüphanesinden Varlık Yayınları'ndan basılmış bir kitap okumuştum.
Kitabı kapadığımda kalbim sıkışır gibi olmuştu, gözyaşlarım sicim gibi akıyordu. 
Sanırım, insanlık dramı denen kavramın ne olduğunu ilk kez o denli şiddetli şekilde hissettim, taa içimde.
Bugün yine kendimi umutsuz hissediyorum, gencecik üniversite öğrencilerinin kendilerinin ve ülkelerinin geleceğinden umutsuz halde bırakılmaları, içimi o romanı okuyup son sayfayı kapattığım gündeki gibi acıyla dolduruyor.
Söyleyeceklerim boğazıma diziliyor...

Eser: 
Garp Cephesinde Yeni Bir Şey Yok /  Im Westen nichts Neues 
Yazar:
Erich Maria Remarque
Yayın Tarihi:
1929, Almanya
Tercümesi:
Yayın yılında 26 dile çevrildi ve devam ediyor.
Film:
Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok / All Quiet on the Western Front
Yönetmen:
Lewis Milestone 
Ödül:
1930 yılında Oscar aldı.
Fragman:

Yazar, tüm dünyada okunan etkileyici romanında, Birinci Dünya Savaşında Almanya Fransa cephesindeki Alman askerlerinin yaşadıklarını anlatır.
I. Savaş'ta Batı Cephesi, 800 kilometre uzunluğunda eski usul siperli savaş yapılan bir cepheymiş.
Birçok noktasında da tek bir mermi atılmadan aylar geçermiş. Her gün cephelerin durum raporu komutanlıklara gidermiş. 
Eserin adı, işte bu durum raporundan geliyor. "Bugün Batı Cephesi'nde yeni bir şey olmadı."
Oysa, o gün cephenin tümü için değilse de, tek tek bireyler için çok önemli şeyler olmuş, hayatlar yitirilmiş olabiliyordu.

Fotoğraf filmin 1979'da çekilen TV filmi versiyonunun son sahnesinden.



12 yorum:

  1. Selam savaşın hiç bir zaman bitmediği dünya ve savaş için cepheye gönderilen askerlerin savaş esnasında ve savaş sonrası yaşanılan dramın anlatıldığı bir kitap tesadüf eseri bende aynı kitaptan farklı yönüyle söz ettim. Boğaziçi öğrencilerine yapılan davranışlar çok üzücü. Umudumuzu yitirmemek gerekir. Yaşamda haksızlıklar var olduğu sürece mücadele bitmeyecek.

    YanıtlaSil
  2. Bir öneri de benden gelsin o zaman hocam, Çizgi Pijamalı Çocuk :)

    YanıtlaSil
  3. Rüzgar Gibi Geçti filmini de izlemenizi öneririm. 1939 yapımı ve renkli bir film üstelik 4 saat ama nasıl geçti anlamıyorsunuz.

    YanıtlaSil
  4. Bu günleri de atlatacağız inşallah... Yeter ki biz birlikte olmayı berecebilelim... Umut etmeyi bırakmayalım...

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Parıldayan Çiçek,

    Yazınızı şimdi okudum, gerçekten tesadüf olmuş. Okuduğum en hümanist romanlardan biridir. :)
    Doğru diyorsunuz, hayat bir mücadele, yılmadan devam etmek en iyisi.

    YanıtlaSil
  6. Sokaktaki Asosyal,

    Önerdiğiniz kitabı araştırdım, ilginç olmalı.
    Denk düşerse okurum. :)

    YanıtlaSil
  7. Medya Haberleri,

    İzlemiştim, çok yıllar önce sinemada. :)
    Yeni bir teknikle düzenlenmiş ve tekrar vizyona girmişti.

    YanıtlaSil
  8. Şebnemciğim,

    İşte bazen umut etmek yetmiyor...
    Yine de hayat böyle, biraz dalgalı deniz gibi. :)

    YanıtlaSil
  9. Sevgili Okul Arkadaşım,

    Filmi izlemiştim. Babam bir işle ilgili bir gelişme olmadığında ya da bazen ne var ne yok diye sorulduğunda garp cephesinde yeni bir şey yok, derdi ki o dönem bir çok insan kullanırdı bu ifadeyi:) Ve sizin yazınız benim Malraux yıllarına dönmemle denk gelince, beni komuta eden merkezden de bana bir emir geldi: "Bu kitabı almalısın!":)

    Ayrıca üzülelim ama umutsuz olmayalım, ne yılları gördük biz, değil mi:) Şimdi hiç değilse görünür, olan biten!

    YanıtlaSil

  10. Sevgili Okul Arkadaşım,

    Bu defa hiç çekincesiz uyun komuta merkezinize, film güzeldi evet, kitap çok daha güzel. :)

    Babalarımız aynı dönemin insanları olmalı, bizim evde de kullanılırdı o söz.
    Benim dünkü ruh halim işte o "dön dolaş hep aynı" durumu karşısındaydı. Keşke hep "o" yılları ve benzerlerini görmek zorunda olmasak...

    YanıtlaSil
  11. Salt bir kitap, bir film olmanın da ötesinde, dilimize yerleşegelen bir kalıp "Garp Cephesinde Yeni Bir Şey yok". Vakit bulsam da okusam keşke <3

    YanıtlaSil
  12. Sevgili Mimoza,

    Doğru söylediniz, dilimize yerleşmiştir bu söz, özellikle eskiler bilir. :)
    Vakit bulur okursanız, memnun kalırsınız diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil

Hoşgeldiniz!