Pazar, Eylül 10, 2023

Sirkadyen mi?

Şimdilerde sirkadyen ritme uygun yaşamanın insan sağlığı için en iyisi olduğu söyleniyor.
"Sirkadiyen saat bitkilerin, hayvanların, mantarların ve siyanobakterilerin 24 saatlik zaman içerisindeki biyokimyasal ve psikolojik davranışlarının bütünüdür. Terim olarak "sirkadiyen", Franz Halberg, tarafından Latince circa sözcüğünden türetilmiştir."
Önerilerini gün ışığıyla uyanmak, geceyarısından önce uyumak, yemek öğünlerini buna göre düzenlemek gibi kabaca tanımlayabiliriz.



Bu tatilde bedenim ve ruhum kendiliğinden sirkadyen ritme uyumlandı. Akşam gün  batımından, özellikle yemekten sonra gözlerim kapanmaya başlıyor, biraz daha vakit geçirmeye uyanık kalmaya çalışıyorum. Zira bünye alışık değil, 6 saat uyuyunca tamam artık der, gecenin bir vakti kalk borusu çalabilir. 
Gerçi bu yorgunluk halinde gün içinde denizdeki hareketlerin, en az onbin tutan adımların da etkisi var, ne yalan söylemeli.
Yine de unutmamalı tatile gelmiş şehir insanıyım, bunun mega kente dönüşü de var, kırsala ve sirkadyen ritme fazla alışmasam iyi olacak.

2 yorum:

  1. Kesinlikle katılıyorum, tatil yerinin ışığı sesi sessizliği büyük şehirlerden farklı olduğu için bünye hemen adapte oluyor. :) Çok eviyorum ben o hali. Ama eve dönünce de biraz diş sıkarsan ona yakın bir şeyler olabiliyor. Beden alışıyor yavaş da olsa.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umuyorum -en azından bir süre- tatildeymiş hissim İstanbul'da da devam eder. :)
      Büyük şehirde ses fazla, çok çeşitli ve yüksek volümlü, belki en büyük uyarın odur benim için.

      Sil

Hoşgeldiniz!