Cumartesi, Temmuz 11, 2020

hüzünlüyüm bugün...

... sabahın erken saatlerinden beri yüreğimin üstündeki ağırlık geçmiyor, geçmiyor...
oğlum kız arkadaşıyla kahvaltıya geldi, gençlerle tatlı muhabbet sürerken içimde o hüzün altta hüküm sürüyor...

ağzım dilim bağlandı sanki, dilimin ucunda sözler var, çıkamıyor...
nasıl zamanlardan geçiyoruz, neden iyilik hali uzakta ve yabancı, güzel günler ne zaman görünecek ufukta, ya da  öyle bir ihtimal var mı?

sait faik öyküleri okuyorum yine, tekrar tekrar hayran kalarak. "mahalle kahvesi"ndeki "bir bahçe", "bir ilkbahar hikayesi", "sinağrit baba".
nasıl da zamansız öyküler, insanın derinindeki az iyilik çok kötülük halleri...

portekizce bir şarkıya denk geliyorum sonra, manhã de carnaval / karnaval sabahı. isaac ve nora kardeşler yine babalarıyla birlikte çalıp söylüyorlar. nora'nın tatlılığı, içtenliği, sevimli güleryüzlü hali sakinleştiriyor içimi.
şarkı burada, tık! 

çocukluğumdan kulağımda türkçe sözlerle söylenmiş haliyle kalan bir şarkı, eski dosta rastlamış gibiyim.
arayıp tarayıp ne zaman yazılmış, kimler kimler söylemiş buluyorum. şarkıyı onlarca defa dinliyorum, bir kaç yorumu kalbimle dinliyorum, bazılarını kulağımla...

şarkı, 1959 tarihli orfeu negro / siyah orfe filmi için luiz bonfa ve antônio carlos jobim tarafından bestelenmiş ve agostinho dos santos tarafından seslendirilmiş.
kısa sürede tüm dünyada popüler olan ve onlarca şarkıcı tarafından yorumlanan ve ardından caz standardı haline gelen şarkı, bossa nova ritminde.

dinlediğim onca yorum içinde luiz bonfa ve astrud gilberto yorumları, belki  kendi dillerinde söylediklerinden, bana daha yakın geldi.
caz ve çalgı yorumlarından paco de lucía , john mclaughlin ve al di meola üçlüsüne her zaman büyük hayranları olarak torpil geçiyorum.
stan getz  ve  itzhak perlman  yorumlarını ayrıca öneririm,  farklı müzik aletlerinin virtüözlerinin elinde nasıl konuştuğunu duymak çok etkileyici.

sonra dönüp yine isaac ve nora'yı dinliyorum, dinliyorum...

10 yorum:

  1. Aziza Mustafa Zadeh'den dinlediniz mi hiç bilmiyorum, varyasyonlar da yapıyor, bu kısımlar nasıl gelir bilmiyorum ama girişten sonraki ilk söyleyişin tüyleri diken diken yapma ihtimali vardır:)


    https://www.youtube.com/watch?v=u2ijP1M1Rz0

    ısaac ve Nora'yı ayrı tutarak oyumu Stan Getz'den yana kullanıyorum, tek hakkım olduğu için:)

    YanıtlaSil
  2. Rahmetli Ertan Anapa ve "Yine yalnızım bu bahar" deyişi geldi aklıma. Aziza muhteşem bir ses, bu şarkıyı değil ama böyle varyasyonlarla söylediği bir konserini Antalya Piyano Festivali'nde izlemiştim. Festivallerin de tadı kaçtı, aynı ruhu ince ince oyan hüzünden bende de var Ekmekçim ve ne yapsam geçmiyor. Senin dediğin gibi bir yandan minnak torunu mıncıklarken alttan alta dürtüyor o hüzün. Nereye gidiyoruz, ne olacak, bilmiyorum, sadece çok mutsuz olduğumu biliyorum :(

    YanıtlaSil
  3. Sait Faik öyküleri ne güzeldir. Çok okuduğunuz belli. Yazınız okutturuyor kendini.

    YanıtlaSil
  4. Sevgili Okul Arkadaşım,

    Hiç de bile tek hakkınız yok, istediğinizi seçebilir dinleyebilirsiniz, keyif sizin. :)

    Aziza Mustafa Zadeh, İstanbul'a birçok defa geldi ve kısmet olup dinleyemedim.
    Bu yorum tam bir konser yorumu olmuş, sanatçı seyirci karşısında alıp başını gidiyor.
    Canlı konser dinlemenin, o anı yaşamanın mutluluğunu özlemişim, bir nebze hatırladım bu yorum sayesinde. Teşekkür ederim. :)

    YanıtlaSil
  5. Leylakcığım,

    Kaç aydır "yakında geçecek bu sıkıntılı dönem" diye umut ediyorum. Bunu yaparken bizi asıl bunaltan genel durum da düzelirmiş gibi mi düşünüyorum nedir, onun düzelmesinin pek de yakın gelecekte olamayacağı gerçeği her yüzüme çarpışta yeniden sersemliyorum.
    Kendi ruh durumuma böyle teşhis koymak, mutsuzluğumu sıkıntımı gidermiyorsa da, habaseti şekillendirmiş olmak da bir şeydir diye düşünüyorum, artık.
    Yine de Umut'tur bizi ayakta tutan. :)

    Bu arada şarkının Türkçesi ve onu radyoda sunan Fecri ebcioğlu'nun sesi kulağımdaydı, kimin söylediğini bir türlü çıkaramamıştım. Sayende o eksik de tamamlandı. Sağolasın. :)

    Buraya o linki de ekleyeyim meraklısı için:
    https://www.youtube.com/watch?v=4Rqsj4RR4es

    YanıtlaSil
  6. Yaşamdan Yazılar,
    Okuduğunuz için teşekkür ederim, umarım şarkılar da keyif vermiştir. :)

    YanıtlaSil
  7. Şarkılar ruhumuza nasıl da iyi geliyor....
    Bu aralar ben de kendimi depresif hissediyorum.. Etrafımda ki döngü hoşum gitmiyor...

    Güzel bir haftayla dağıtalım kasveti inşallah hep birlikte ♥

    YanıtlaSil
  8. Gerçekten Nora hayatı pembeye oyuyor sanki :)

    YanıtlaSil
  9. Şebnemciğim,
    Zor zamanlardan geçiyoruz, bitecek elbet diyelim.
    İyi ki şarkılar var. :)

    YanıtlaSil
  10. Sevgili Tülin,
    Abone oldum, her sabah Nora'dan bir şarkı dinliyorum güne başlarken.
    Bu sabah yeni bir şarkı vardı, gün daha güzel başladı. :)

    YanıtlaSil

Hoşgeldiniz!